Att effektivisera sin träning

Det är otroligt lätt att fastna i att träningen ska vara upplagd på samma sätt gång efter gång. Man springer samma runda en gång i veckan och detta på samma tid som alltid. Eller så går man på gym en viss tid varje dag och gör samma övningar. Men för den som vill effektivisera sin träning är det viktigt att se på vad man gör, hur man gör det och även resultatet av det.

Några tips på vägen är:

Utmaningar

Klarar du löprundan på 54 minuter så sätt upp ett mål att kunna springa på 49 om några veckor. Ta tid, gör statistik och följ upp hur du sakta men säkert når ditt mål. Här finns det exemplariska hjälpmedel som exempelvis appen Run Keeper. Appen spar alla tider på tidigare löprundor och ger även meddelanden om man nått något rekord. När man sedan är ute och springer kan man få meddelande regelbundet gällande vilken takt man springer i för att på så sätt veta om man ligger bra eller dåligt till.

Träna nu – Umgås sen

Det är inte någon fotbollsspelare eller innebandyspelare som springer runt på planen och diskuterar fritiden med sina medspelare. Under matchen är fokus på spelet. Men när det kommer till de som går på gym är fokus inte alltid lika tydligt. Många tappar en stor del av sin träningstid på allmänt prat med andra som tränar. Det är ofta mer tid än vad man själv anar. Så sätt upp målet att träna först och spar snacket till bastun.

Tydlig plan

Kanske är detta den tyngsta punkten för att effektivisera sin träning. Detta oavsett om man planerar att träna en gång i veckan eller varje dag. Att ha en tydlig plan på när man ska träna och vad som då ska tränas är viktigt. Risken är annars stor att man planlöst rör sig mellan olika träningsmaskiner på gymmet eller inte håller tillräckligt hög takt på promenaden.