Att träna med viktväst

Alla som har spenderat en tid på gymmet kan nog ha sett något ha på sig en stor väst i en eller annan utformning som är full av vikter. Har man aldrig förstått anledning till detta men skulle vilja veta kommer här några tips på varför man tränar med en viktväst.

Det finns flera olika viktvästar på marknaden men det som huvudsakligen skiljer dem åt är hur mycket extra vikt de kan hålla. De vanligaste är de som håller 10 kg och passar bra för många som vill prova på hur det är att träna med en viktväst. Mer erfarna användare kan sedan stega upp successivt till exempelvis 30 kg. Det finns även modeller som håller ända upp till 70 kg, men det är väldigt få som har användning för dem.

Vid första anblick kan man tro att västen bara ger ökad belastning vid allehanda övningar, men det går faktiskt bortom detta. Belastningen är absolut en stor anledning till varför personer väljer att använda en vikt väst, men det kommer också hjälpa en med stabiliteten i bålen.

Normalt sett känner vi inte av effekten av att inte vara rak i ryggen i alla moment. Vid somliga övningar är det förstås mer påtagligt och man kan rent sagt skada sig om man inte har rätt hållning. En viktväst kommer dock göra det väldigt uppenbart när man inte är rak i ryggen även när man bara går omkring.

En viktväst kan således vara ett effektivt sätt att öka belastningen under en löprunda samtidigt som det får en att anta en bra hållning. När man sedan tar av sig västen och springer kommer man känna sig snabbare och mer uthållig.

Man kan även ha på sig västen i vardagen för att ge lite extra träning för överkroppen och snabbare förbättra hållningen. Tänk bara på att kroppen även behöver vila för att återhämta sig och bli starkare.

Många använder viktvästen för att göra klassiska styrketräningsövningar lite tyngre och mer givande. Övningar som pull-ups, knäböj, utfallssteg, burpees och mycket annat är utmärkta val tillsammans med en viktväst.

En viktig sak man alltid måste hålla i åtanke är att viktvästen måste sitta bra. Den ska sitta tight men ändå bekvämt. Hoppar den runt eller glider omkring när man rör på sig kan den vara mer ett hinder är hjälp.

Då viktvästen ökar belastningen på ett väldigt enkelt sätt och fortfarande låter en få användning för ben och armar som normalt är den ett väldigt tidseffektivt träningsredskap. Genom den ökade belastningen får man mer utav även kortare träningspass.

Men var alltid noga med att övningarna känns relativt enkla att göra innan du drar på dig viktvästen. Överbelastning är något som lätt kan leda till skador om man inte är försiktig.