Bra övningar med skivstången

Skivstången är ett mycket mer mångsidigt redskap än många tror och här tittar vi på ett antal olika övningar för att understryka detta. Har man inte ett medlemskap på ett gym kan man alltid köpa sin egen skivstång och träna hemma.

Bänkpress

Bänkpress är nog den övning som oftast förknippas med skivstången. Denna övning hjälper till att bygga upp bröstmusklerna, men ger även bra träning för triceps och axlar.

Tänk alltid på att spänna magen under övningen och gå hela vägen ned tills stången nuddar bröstkorgen och upp på helt raka armar.

Knäböj

Vill man istället träna upp rumpan och låren är det knäböj man bör satsa på. I denna övning får dock även bålen arbete för att stabilisera överkroppen. Övningen kan göras med skivstången vilades på axlarna och ryggen eller axlarna och bröstet.

Händerna placeras något bredare isär än axlarna och fötterna ska vara axelbrett isär. Under övningen sjunker man ner så långt man kan utan att böja ryggen. Kom ihåg att knäna alltid skapa peka i samma riktning som fötterna. Gå sedan upp igen och upprepa.

Militärpress

Militärpress är en övning som tränar hela överkroppen, men speciellt armarna och axlarna.

För att göra övningen står man upp och håller skivstången under hakan. Sedan pressar man den uppåt på raka armar och sänker ned till bröstkorgen igen.

Framåtböjd rodd

I denna övning tränar man den breda ryggmuskeln, överarmarnas baksida och axlarna. Som övningens namn antyder står man i lätt framåtböjd position.

Fötterna ska vara höftbrett isär och med ett överhandsgrepp på skrivstången för man upp den mot magen och ned igen. Under övningen pressar man även tillbaka höften och sträcker upp bröstet. Huvudet håller man i en naturligt förlängning av överkroppen.