Enkelt att styrketräna hemma

Styrketräning är något vi alla borde inkludera i vår träningsregim. Detta är dock ett väldigt brett koncept som kan betyda väldigt olika saker beroende på vad det är man vill träna upp. Grundläggande styrketräning är något man enkelt kan träna hemma och därmed något vi alla kan göra.

Många förknippar styrketräning med just vikter. Och medan det absolut är en populär form av styrketräning kan man även träna upp styrkan på många andra vis också. Med detta sagt kan det dock vara väldigt fördelaktigt att ha ett par bra hantlar hemma, gärna ett par där vikterna kan bytas ut. Både för vanliga armövningar men även som extra vikt i andra sorters övningar. Tänk dock alltid på att vara försiktig med golvet när vikter är med i bilden. Råkar man tappa en hantel eller liknande kan golvet lätt ta skada.

Det finns självfallet en mängd andra redskap man skulle kunna skaffa om man så önskar, men i slutändan är det få om några som faktiskt behövs för att kunna styrketräna. Redskap kan dock absolut göra många övningar mer fokuserade på specifika muskler eller muskelgrupper och effektivisera träningen i många fall.

Att träna hemma kommer kräva viss utrymme, men har man inte mycket att arbeta med kan man fortfarande hitta många övningar som kan göras utan att behöva flera kvadratmeter ledig golvyta. Övningar som situps, armhävningar och plankan kan exempelvis göras i vilken långsmal yta som helst och de flesta kan nog hitta mer än en plats utan att behöva styra undan möbler. Något som ett aerobicspass kan dock kräva att man exempelvis flyttar på vardagsrumsbordet eller liknande.

För den som inte är så förtjust i träning överhuvudtaget kan man hitta många styrketräningsövningar som lätt kan utföras framför tv:n. På så sätt kan man träna samtidigt som man ser i kapp sig på en ny serie eller liknande.

Är man helt ny till styrketräning är det inte alltid så enkelt att veta hur mycket som krävs för att det ska räknas som ett riktigt träningspass. Ett konditionspass kan ofta vara enklare i detta avseende då man tydligt känner att man blir utmattad och börjar svettas ordentligt.

Vill man verkligen gå in på detaljerna finns det mycket att läsa i detta ämne. Som nybörjare är det dock viktigare att man faktiskt tränar regelbundet än att försöka komma på vad som är tillräckligt. Lite träning med jämna mellanrum kan fortfarande ge bra resultat om man är helt otränad.

Har man tänkt sätta ett mål med träningen kan man behöva lägga upp det på ett eller annat sätt beroende på vilket mål man har. Att träna för att bli starkare eller få större muskler kan faktiskt betyda olika träningssätt.