Gymutrustning till hemmet

skivstång

Att ha självdisciplinen att gymma hemma är fantastiskt. Alla kan så klart träna hemma, men det tar dit att koppla på träningslusten när man är i hemmet som man annars bara tar det lugnt i.

Ett eget litet gym behöver inte ta stor plats. Man kan hålla till i källaren, garaget, ett av barnens gamla rum eller sitt eget sovrum. Ska man endast ha hemmagymmet som träningsplats gäller det att ha bra och varierande utrustning. De essentiella verktygen kan du läsa mer om nedan. All utrustning vi skriver om här finnas att köpa online på Gymkompaniet.

Skivstång

En enkel uppfinning med många möjligheter! Man kan gå igenom hela kroppen med hjälp av en skivstång och en rad olika övningar. Det finns hela gympass som bara handlar om att träna med en skivstång.

Skivstången ska användas med vikter och allteftersom man bli starkare behöver man mer vikt för att få samma motstånd. Annars underhåller man bara musklerna istället för att utmana dem.

Oftast delar man upp träningen med stången i olika komplex där varje komplex kan innehålla två-tio olika övningar. Bara när komplexet är klart får man sätta ned skivstången och vila tills det är dags för nästa set. Ett sådant set från Styrkelabbet är:

  1. Lyft stången och gör fem skivstångsrodd.
  2. Sänk stången till under knäna och gör fem hängande styrkevändningar.
  3. Efter sista styrkevändningen, gör fem frontböj.
  4. Gör fem pressar över huvudet.
  5. Sänk ned stången bakom huvudet och gör fem knäböj.
  6. Gör fem good mornings.

Löpband

Medan skivstången tar hand om ens muskler, ska löpbandet ta hand om ens uthållighet och kondition. Konditionsträning är lika viktigt som styrketräning för att man ska må bra. Löpbandet fungerar också som uppvärmning inför styrketräningen. Man vill inte börja lyfta tungt när musklerna är kalla och hårda.

Konditionsträningen kan vara raska promenader där man fortfarande kan hålla en dialog utan att tappa luft. Eller så försöker man sig på jogging och löpning. För att vara en bra löpare krävs det bra teknik, något man måste träna upp med olika övningar. Väldigt få personer vet instinktivt hur man ska hålla kroppen för att ta sig framåt på bästa sätt. Videon nedan visar några smarta övningar man kan göra inför varje längre pass.