Kom igång med träning i vår

Våren närmar sig, det betyder att tiden till beach 2016 blir allt kortare. Och vill man bli lite hälsosammare och lite smalare till sommarmånaderna gäller det att sätta igång.

Mål

Sätt upp ett realistiskt mål med din träning. Att gå ned ett halvt till ett kilo i veckan är realistiskt genomförbart utan svält eller överdriven träning. Allt man går ned utanför schemat är bara plus!

Uppmuntran

För att orka med att träna och vara duktig med maten gäller det att uppmuntra sig själv. Sätt upp belöningar längs vägen. Belöningar behöver inte vara matrelaterade för att vara något att sträva efter. Matbelöningar är inte smart eftersom det uppmuntrar ditt gamla sätt att äta. Ge dig själv andra presenter: nya kläder allteftersom du går ned i vikt, gå på massage eller en spakväll, en lugn kväll i soffan eller en ny bok att läsa.

Läs på

Ett smart sätt att hålla upp motivationen under träningsdagarna är att läsa om ämnet. För många är det peppande att bara läsa om träningen och något som gör en mer intresserad av sin egen träning. Man kan också få information om träningstekniker och hur man undviker skador. Här ska man också passa på att läsa lite om kosthållning för att vara säker på att träningen ger önskad effekt.

Variera mera

Var inte rädd att prova nya saker. Börja så klart i den takt du känner dig bekväm. Har man aldrig tränat speciellt mycket räcker det med promenader. Har man hållit på med träning förut kan man utmana sig själv och prova på simning eller cykling i terräng. Under våren kommer naturen fram igen och solen är upp längre: det är under denna årstid man har chansen att prova på alla möjliga sortens träningspass och metoder.

Testa dig fram till din egen favoritmetod att hålla hälsan i topp!