Prova på vinterlöpning

shutterstock_120274123

Det är många som tränar utomhus under stora delar av året, men när vintern till slut knackar på dörren och världen täcks av snö och is är det lätt hänt att träningen blir nerprioriterad eller till och med lagd på hyllan. För alla som vet med sig att detta har hänt dem är det kanske dags att i år prova på vinterlöpning.

Det första man ska vara beredd på är att det kan behöva skaffas lite nya kläder. När man är ute och rör sig vintertid så behöver man isolera sig, annars löper man större risk för nedkylning och allt som det innebär.

De flesta är säker bekant med trelagersprincipen, en välanvänd metod för att stänga ute kyla. Varje lager har en uppgift:

  • Det innersta lagret ska hålla svetten borta från huden.
  • Det mellersta laget ska isolera med samtidigt låta kroppen andas.
  • Det yttersta lagret ska skydda mot väder och vind.

Utöver dessa kläder kommer man att behöva se till att man använder både mössa och handskar. Många har säkert hört att en stor del av värmeförlusten sker genom huvudet, och detta är sant, men desamma gäller faktiskt alla delar av kroppen som har direktkontakt med den kalla luften, vilket är varför man ska försöka täcka så mycket som möjligt.

Slutligen kommer man att behöva ett par riktiga löparskor, titta igenom utbudet som finns på nätet och hitta ett par som kan fylla de följande kriterierna:

  • Ett ordentligt väggrepp
  • Vattentäta
  • Hög stabilitet

Väggreppet är viktigt för att kunna hålla igång träningen under vintern, är de vattentäta kommer de även att vara något varmare och man behöver inte oroa sig för att hela foten blir blöt om man klivet ned i lite snö. Stabilitet får man delvis genom att se till att köpa en något lägre sko och detta kommer att hjälpa en att undvika att man halkar.

För tips om teknik när man tränar löpning på vintern finns det en kort och bra artikel här.