Träna för hjärtat

hjärt monitor

Medvetenheten ökar om hjärt- och kärlsjukdomar som idag  är den vanligaste dödsorsaken bland svenskar. Hälsan står i fokus i de flesta magasin med  både träningstips och kostråd. Det gäller att försöka stärka sitt hjärta så det orkar pumpa runt blodet i kroppen.

Motion är en viktig faktor och det gäller att hitta ett träningssätt som passar. Man bör helst träna en timme om dagen eller köra ett hårt pass under en halvtimme, löpträning är ett av de bästa sätten för att hålla hjärtat igång. Har man inte de förutsättningar som krävs för detta konditionsmässigt, tidsmässigt eller lider av något funktionshinder så kan man ge sig ut och promenera en kvart eller halvtimme om dagen. Det är bättre än ingenting och hjälper till att få igång blodcirkulationen i kroppen.

Hjärtat påverkas också av andra saker än bara träning. Givetvis är kosten en viktig del och man bör äta mycket frukt och grönsaker och se till att välja nyttiga fetter såsom fleromättade. Det sänker både blodtrycket och kolesterolet. Även sömnen är A och O för hälsan och ett sunt och hälsosamt liv leder även till andra hälsovinster. När man mår bättre, sover bättre, kommer ut på promenader och håller igång blodcirkulationen så mår man även bättre psykiskt. Det kan hjälpa till att motverka depressioner som även de kan vara skadliga för ditt hjärta