Träning och skador

Träning och skador är olyckligt nog något som ofta är sammankopplat. Det finns mycket vi kan göra för att träna säkrare och bättre undvika olika typer av skador. Men i slutändan är det ingen som är garanterad att undslippa träningsskador. Att veta både hur man undviker skador och hur man bör agera när man blir drabbad är viktig kunskap att ha.

Alla vill vi undvika skador och för att göra detta gäller det först och främst att lära sig hur man gör en övning eller liknande innan man försöker sig på den själv. Tekniken är väldigt viktig i praktiskt taget alla träningsformer och utan rätt teknik kan man ofta drastisk öka risken för skador av olika slag.

Det gäller också att veta sina egna gränser och vara noga med att inte överbelasta kroppen mer än den kan hantera. Att överskatta sin egen förmåga är också något som lätt kan leda till skador.

Olyckan kan dock slå till även om man tar alla försiktighetsåtgärder. Om något helt plötsligt gör ont är det viktigt att omedelbart avsluta övningen och helst träningen överhuvudtaget för den dagen. Graden av den upplevda smärtan är något som sedan bör vägleda en till om man behöver uppsöka akut vård eller inte. Är man osäker är det bättre att ta det säkra före det osäkra och boka en tid hos en läkare eller sjukgymnast.

Men även om skadan inte känns fullt så allvarlig är det fortfarande bäst att pausa träningen och fokusera på vila och återhämtning. Men det kan fortfarande vara smart att låta någon hjälpa en med återhämtningen. Många mindre besvär går över av sig själv utan några bestående men. Samtidigt är det viktigt att tänka på att man troligtvis bör ta det lugnt den första tiden när man återvänder till träningen. Ju längre man varit borta desto längre tid kommer det också att ta innan man är tillbaka i sin tidigare form.