Vår kropp i rörelse

Träning är som alla vet en av det bättre sakerna vi kan göra för vår kropp, att vara i rörelse är bättre än att vara stillasittande. Med dagens arbeten där vi sitter allt för mycket så krävs det att vi rör på oss extra mycket.

Att i ett stillasittande arbete kliva upp och röra på sig är hälsosamt, eller sitta i den så kallade Squatställningen. Att sitta i Squat kan man bland annat läsa om i bloggen hos företaget Naprapatiska från Stockholm. Ensidiga och statiska rörelser gör att leder och vår kropp blir stela och behöver rörelse och andra arbetsställningar.

Försök att hitta anledningar att kliva upp från kontorsstolen mellan varven, det kan bara vara att gå iväg och hämta en kopp kaffe eller gå och prata med en kollega en liten stund varje dag. Höj och sänkbara bord kan också hjälpa dig att förändra din arbetsställning och få en variation.

Ta lunchpromenader kan också vara ett sätt att få igång kroppen. Istället för att sitta av hela lunchen på en restaurang så kan man äta, dricka sin kopp kaffe, betala och ge sig ut på en 15-20 minuters promenad. Allt som gör att din kropp kommer i rörelse är bra, det finns företag som betalar sina anställda för att ge sig ut på promenader på arbetstid.

Alla sätt är bra utom de dåliga brukar det sägas, och det kan stämma med att röra på sig. Det spelar som sagt ingen roll hur du rör dig, huvudsaken är att du rör dig, vill ni ordna dans på lunchrasten bland de anställda så kan det vara ett sätt att röra sig.