Vardagsmotion kan räcka

workout_89515708

Tidigare kunde hela arbetsplatser och byar vara engagerade i sin lokala idrottsförening och människor idrottade tillsammans, trots att de först hade jobbat tungt under en hel arbetsdag.

Idag har den ideella idrottsrörelsen fått en allt mindre roll eller blivit elitklubbar under professionell ledning och vi är idag många som under en normal arbetsdag har liten eller minimal fysisk aktivitet. Så fysisk aktivitet, idrott och tävling tillsammans är inte längre en naturlig del av samhällslivet och de som ändå vill träna gör det ofta ensamma i träningsspår, på gym eller söker sig till betalda gruppaktiviteter som Friskis&Svettis,

Men måste man ta på sig träningskläder för att få motion? Inte alls. Det många glömmer är att det går utmärkt att skapa träningstillfällen i din vardag:

  • Cykla till jobbet
  • Gå av bussen/tunnelbanan en hållplats tidigare
  • Ta bussen till jobbet, men gå hem
  • Ta trapporna. Det ger ofta avsevärd motion under en arbetsdag
  • Gå till affären och handla
  • Skippa hissen
  • Gå omkring medan du pratar i telefonen, sitt inte still
  • Sätt en timer på klocka eller telefon så du inte sitter längre än en timme åt gången. När klockan piper måste du kliva upp och gå omkring en stund
  • Skaffa en stegräknare, den visar om du gått tillräckligt och kan höja träningssjälvförtroendet när du haft en aktiv dag

Det behöver inte vara krångligt att träna, du behöver inte bli svettig. För oss som tränar för att må bra räcker en halvtimmes promenad eller cykeltur. Köp hem ett par plagg som du tycker är sköna som du kan röra dig fritt i. När det är dags att gå hem från jobbet kan du byta om så du slipper gå hem i jeans eller uniformen. Ta även med ett par sköna skor och lämna klackarna eller lackskorna vid ditt skrivbord.