Varför det är svårt att komma i form – skyll på hjärnan!

brain

Det finns fortfarande tid att få den där strandkroppen som du är ute efter. Om du sätter igång nu kan du komma i bra form innan det är dags att dra på sig årets baddräkt eller badshorts. Men du måste veta att det finns fallgropar. Och för det mesta är det hjärnans fel.

Förändrade kost- och träningsvanor kommer att vara en sådan chock för dig att din hjärna kommer att lura dig till att fuska och sluta. Hjärnan är det största hindret när man ska skaffa sig nya vanor. I den här artikeln kan man läsa om olika sätt som hjärnan lurar oss att behålla våra dåliga vanor. För er som inte orkar läsa eller som inte kan engelska kan artikeln summeras så här:

  • Hjärnan tror att ditt framtida jag är någon annan – hjärnan tror att du fantiserar om någon annan när du tänker på ditt framtida, smala jag och har därför ingen motivation att ge när du ska hålla dig bort från socker och soffliggande. 
  • En ny vana tar runt 10 veckor att skapas – du måste kämpa med dina nya vanor i nästan tre månader innan hjärnan ställer om sig och godtar att det här är det nya normala i ditt liv. Varför? Jo, för att hjärnan älskar mönster och vanor: det är mindre arbete för hjärnan om du gör samma sak om och om igen.
  • Du har bara en viss mängd viljestyrka – om du måste hindra dig från att ta en kaka är risken större att du inte orkar peppa dig själv till att ta en joggingtur efter jobbet. Vi har ett viss mängd av viljestyrka och ju fler jobbiga val vi måste göra, desto större risk löper vi att fallera vid nästa frestelse att fuska.
  • Ett bra jobb leder till fusk – det här känner alla igen. Efter man har varit duktig hela veckan, unnar man sig godis till lördagsfilmen. Eftersom man tränade på gymmet får man ta en andra portion mat. Hjärnan vill du ska belöna dig med gamla vanor när du lyckas med dina nya.
  • Dåliga vanor är bättre än att misslyckas – du är så rädd att misslyckas att du saboterar för dig själv genom att fuska och hoppa träningspass istället för att kämpa med vetskapen att du kanske aldrig når ditt drömmål.

Vad kan du göra för att undvika att falla ner i hjärnans fällor? Med små medel kan man komma lång med att lura sig själv (alltså hjärnan).

  • Unna dig själv andra saker än mat – när du gjort någonting bra, såsom att tränat alla pass du planerat in, är du värd en belöning. Köp nya och trendiga plagg att träna i istället för att köpa en godispåse. Bjud ut dig själv på bio eller boka tid för en massage. Du ska alltid belöna gott arbete, men se upp så det inte påverkar nästa träningspass.
  • Strikta rutiner – försök att ha strikta rutiner i vardagen redan innan du börjar träna. Du slipper göra flera val under dag och hjärnan får gå på autopilot. Samt så minskar risken att tömma förrådet med viljestyrka. Gör ett schema några veckor framöver och lura hjärnan att hamna i rutinbeteende.
  • Tänk inte så mycket på drömmålet – din hjärna kopplar inte att det är samma person så försök inte tänka på framtiden. Lev i nuet och se skillnaden i spegel idag än att drömma sig bort flera månader fram i tiden. Mät kroppen några gånger i veckan istället för att stå på vågen och våndas: du blir smalare även om vågen står still!